Osiągnięcia
Bezpieczeństwo Transportu Drogowego Gazów Technicznych
10:30 - 10:35 – Otwarcie Sympozjum - Tadeusz Steinhoff - Prezes PFGT
10:35 - 11:15 – Uregulowania prawne dotyczące przewozu gazów
11:15 - 11:45 – Naczynia ciśnieniowe – badania wynikające z dyrektywy 2010/35/WE
11:45 - 12:00 - przerwa
12:00 - 12:30 - Warunki dopuszczenia do ruchu pojazdów do transportu towarów niebezpiecznych TDT
12:30 - 13:00 - Bezpiecznie z niebezpiecznym, czyli rola doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych
13:00 - 13:30 - Zdarzenia drogowe z udziałem pojazdów przewożących gazy - KG PSP
13:30 - 13:45 - przerwa
13:45 - 14:15 - Profesjonalny transport gazów na przykładzie firmy Lorenc
14:15 - 14:45 - Transport niededykowany gazów - zagrożenia dla odbiorców
14:45 - 15:15 - Procedury postępowania z butlami gazowymi narażonymi na działanie ognia
15:15 - 15:30 - Wręczenie nagród za osiągnięcia w bezpieczeństwie transportu gazów / zakończenie sympozjum
Historia powstania i działalność
Początki rozwoju przemysłu gazów technicznych na terenie Polski datują się na przełom XIX i XX wieku.
Niepośledni udział w naukowych odkryciach, mających wpływ na rozwój tej branży, odegrali dwaj Polacy
Zygmunt Wróblewski i Karol Olszewski.
W okresie międzywojennym przemysł gazów technicznych
rozwijał się głównie w oparciu o firmy z udziałem kapitału zagranicznego takie jak L’Air Liquide,
AGA czy Rommegoller.
Okres powojenny to przede wszystkim upaństwowienie całej branży oraz różne okresy rozwoju,
wynikające z uwarunkowań gospodarki nakazowo-rozdzielczej. W okresie tym nastąpiło pogłębienie
różnic dzielących nas od światowych osiągnięć w tej branży. W roku 1993, na fali zmian zachodzących
w kraju, dochodzi do prywatyzacji całej branży. W jej wyniku do Polski weszły wszystkie czołowe firmy
światowe z tej branży takie jak BOC, LINDE, LIQUID CARBONIC (później PRAXAIR), AGA, a w okresie
późniejszym AIR PRODUCTS, MESSER i AIR LIQUIDE. W tym czasie następuje gwałtowne
przyspieszenie rozwoju całej branży. Poszerza się gama różnych zastosowań gazów w przemyśle
spożywczym, ochronie środowiska, w przemyśle stalowym, hutach szkła i w medycynie. Zmienia się
zasadniczo kierunek i filozofia rozwoju tego sektora. Następuje przejście z dostaw dużych ilości gazów
w butlach na rzecz dostaw bezpośrednich z instalacji oraz gazów w postaci ciekłej o wysokiej jakości,
tańszych i znacznie bezpieczniejszych w transporcie. Następuje epokowa zmiana w filozofii
bezpieczeństwa transportu gazów w butlach. W wielu miejscach Polski powstają nowoczesne zakłady
o technologiach na najwyższym światowym poziomie.
Jednocześnie prowadzona jest intensywna modernizacja starych zakładów oraz stosowanych tam
technologii. Wydatki poniesione przez firmy na modernizację i rozwój branży, tylko w latach 1993-2003
wyniosły kilkaset milionów zł.
Dysponując doświadczoną kadrą w tym specyficznym sektorze gospodarki inwestorzy zagraniczni wprowadzają
nowe technologie, nowe wymagania jakościowe zgodne z najnowszymi standardami światowymi oraz nowe,
sprawdzone systemy organizacji i zarządzania. Jednym z priorytetów są bardzo wysokie wymagania w zakresie
bezpieczeństwa pracy. W tej sytuacji z inicjatywy firm zagranicznych i krajowych widzących potrzebę wspólnego
działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa 22 czerwca 1994 roku Aktem Notarialnym zostaje powołana Polska
Fundacja Gazów Technicznych.
W skład grupy firm powołujących Fundację weszły:
- AGA GAZ Sp. z o.o.
- GRYFGAZ Sp. z o.o.
- EUROGAZ Sp. z o.o.
- LIQUID CARBONIC POLSKA (PRAXAIR) Sp. z o.o.
- GDAŃSKIE ZAKŁADY GT
- BOC GAZY Sp. z o.o.
- LINDE GAZ POLSKA Sp. z o.o.
Status prawny Fundacja uzyskała po zarejestrowaniu w Sądzie Rejonowym w Warszawie 27 marca 1997 roku..